30 september 2022

Verschillen in aantal gebruikers en sessies tussen UA & GA4

Zie jij verschillen in aantal gebruikers & sessies tussen Universal Analytics en Google Analytics 4? Ontdek hier waardoor deze statistieken kunnen verschillen in UA en GA4 👇

Het is een vraag die ik vaak krijg: Waardoor komt het dat de statistieken verschillen tussen UA en GA4? In deze post zal ik proberen je dit zo goed mogelijk uit te leggen voor de statistieken ‘Gebruikers’ en ‘Sessies’.

Het is best een technisch verhaal, I know. Maar het is wel belangrijk om dit goed te begrijpen, want je zal veel met deze statistieken te maken krijgen als marketeer.

Gebruikers

Wanneer je in UA de statistiek ‘Gebruikers’ zag, ging het meestal om ‘Totaal aantal gebruikers’. Dit zijn alle gebruikers in de geselecteerde periode. Logisch, toch?

Maar in GA4 wordt de term ‘Gebruikers’ in de meeste overzichten gekoppeld aan de statistiek ‘Actieve gebruikers’, en dus niet aan ‘Totaal aantal gebruikers’ zoals in UA.

‘Actieve gebruikers’ zijn alle gebruikers met een ‘Actieve sessie’ in de geselecteerde periode. Deze wordt op een andere manier berekend dan ‘Totaal aantal gebruikers’. Een ‘Actieve sessie’ is de eerste sessie van een gebruiker of een sessie die aan de voorwaarden van engagement voldoet, vaak is dit al het geval na een kort bezoekje van 10 seconden.

Stel dat iemand in de geselecteerde periode voor de tweede keer de website bezoekt en na 9 seconden wegklikt zonder een ander event triggert. Dan wordt dit meestal niet gemeten als ‘actieve gebruiker’ in GA4, maar wel als gebruiker in UA.

Andere mogelijke oorzaken van verschillen:

  • In één van de twee versies wel/geen User ID reporting gebruiken.
  • Filters in UA die niet aan GA4 toegevoegd zijn (GA4 ondersteund minder filters).
  • In GA4 wordt geprobeerd Gebruikers te volgen op zowel de website als op een app.
  • Een andere implementatie. Als je GA4 bijvoorbeeld inlaadt via Google Tag Manager, terwijl je Universal Analytics inlaadt via een tool.

Sessies

Overeenkomsten:
In GA4 wordt een sessie beëindigd na 30 minuten inactiviteit (je kunt deze tijd aanpassen, dus kijk ook goed of de time-out voorwaarden gelijk zijn tussen jouw UA en GA4 properties). Dit werkt hetzelfde als in UA, daar kun je de time-out van de sessie ook aanpassen.

Verschillen:
In UA wordt een sessie beëindigd op middernacht en wanneer er nieuwe campagne parameters beschikbaar zijn. In GA4 lopen sessies in deze gevallen wel gewoon door.

  • Als er internationaal gewerkt wordt is de kans groter dat de middernachtdrempel veel invloed heeft op het aantal sessies.
  • Als er UTM codes gebruikt worden op de website (dit is zeker niet aan te raden) dan zal in UA een nieuwe sessie worden getriggerd.

Het kan ook zo zijn dat de ingestelde filters in UA en GA4 het aantal sessies beïnvloeden. Deze filters kunnen een groot verschil maken, dus controleer goed of er filters worden toegepast.

Daarnaast kan data in GA4 properties een inschatting zijn, terwijl in UA niet met inschattingen gewerkt wordt.

Tot slot

Het is niet gek dat er verschil zit in de gebruikers en sessie aantallen. Probeer vooral te begrijpen hoe de statistieken worden gemeten en wat deze precies betekenen.

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.