16 september 2022

Alles over Enhanced measurement in GA4

Wanneer je een nieuwe GA4 property maakt worden een aantal zaken al standaard gemeten. In het ‘Enhanced Measurement’ vind je deze zaken terug, het gaat hierbij om page views, scrolls, outbound clicks, site search, video engagement en file downloads. In dit artikel leg ik je per onderdeel uit hoe dit precies werkt en wat je zelf nog moet doen voor een correcte meting.

Waar je enhanced measurement instellingen kunt aanpassen?
Ga naar Admin (klik linksonderin op het tandwieltje) > Data Streams > Klik op de betreffende stream > Klik op het tandwiel bij ‘Enhanced measurement’.

Page views (paginaweergaven)

In GA4 worden paginaweergaven automatisch doorgestuurd als events. Deze events, genaamd ‘page_view’ kun je niet uitzetten. Een paginaweergave wordt getriggerd wanneer een pagina wordt ingeladen (ook wanneer iemand de pagina refresht). In GA4 kun je daarnaast ook kiezen of je wilt dat een page_view event wordt getriggerd o.b.v. browser history events. Bijvoorbeeld wanneer de URL verandert zonder dat de pagina opnieuw wordt geladen. Dit gaat alleen niet op wanneer er een # in de URL staat. Dit is een uitzondering.

Scrolls

Standaard wordt via enhanced measurement een event getriggerd wanneer iemand verder dan 90% naar beneden scrollt. Je kunt zelf ook een scroll event doorsturen via GTM bij andere scroll thresholds, maar dat wordt niet standaard gedaan. Je kunt hier ook geen wijzigingen in aanbrengen via enhanced measurement, je kunt deze optie alleen uit- / aanzetten.

Outbound clicks

Wanneer iemand klikt op een link naar een ander domein wordt er automatisch een click event getriggerd met diverse parameters waardoor je weet naar welk domein mensen wegklikken. Dit event wordt niet getriggerd op interne links of wanneer cross-domain tracking is ingesteld links naar deze domeinen.

Standaard stuurt Google de volgende parameters mee met een click event:

  • link_domain (alleen de betreffende domeinnaam, bijvoorbeeld: nickvanmaaren.nl).
  • link_url (domeinnaam + url, bijvoorbeeld: nickvanmaaren.nl/test/).
  • outbound (true of false).
  • link_classes (de CSS classes van de betreffende link).
  • link_id (de CSS id van de betreffende link).

Wanneer je deze parameters wilt gebruiken in GA4 rapporten moet je deze eerst aanmaken als custom parameters.

Site search

Niet iedere website heeft een zoekfilter, maar wanneer je dat wel hebt dan worden zoekopdrachten vaak al automatisch gemeten wanneer je site search aan hebt staan in enhanced measurement. Google Analytics kijkt dan of 1 van de opgegeven parameters gevonden wordt in de URL, wanneer dat zo is haalt GA4 de waarde op uit de URL en wordt een view_search_results event getriggerd met een search_term parameter.

Standaard staan de volgende URL parameters ingesteld:

  • q (voorbeeld: https://www.nickvanmaaren.nl?q=test)
  • s (voorbeeld: https://www.nickvanmaaren.nl?s=test)
  • search (voorbeeld: https://www.nickvanmaaren.nl?search=test)
  • query (voorbeeld: https://www.nickvanmaaren.nl?query=test)
  • keyword (voorbeeld: https://www.nickvanmaaren.nl?keyword=test)

Als één of meerdere van deze parameters voorkomen in de URL wordt een zoekopdracht event getriggerd waarbij naar de waarde gekeken wordt naar de eerst gevonden matchende parameter. Mocht de URL er als volgt uitzien: https://www.nickvanmaaren.nl?query=test1&s=test2, dan wordt naar de eerste waarde gekeken (test1).

Je kunt de standaard parameters verwijderen en zelf parameters toevoegen. Maar je mag maximaal 10 parameters invoeren. Check vooral even of jouw zoekfilter met een andere parameter werkt en voeg deze indien nodig toe aan de lijst.

Daarnaast kun je ook nog additionele parameters toevoegen. Dit zijn geen parameters om te kijken of er een zoekopdracht plaatsvindt. Deze triggeren dus niet de view_search_results event. Deze gebruik je echter voor het doorsturen van extra informatie bij een zoekopdracht. Bijvoorbeeld welk filter je gebruikt en of er extra filters geselecteerd zijn. Dit hangt af van jouw specifieke situatie en de beschikbare data.

Standaard stuurt Google de volgende parameters mee met een view_search_results event:

  • search_term (dit is de waarde van de gevonden parameter).
  • q_%additional-query-parameter% (voor iedere gevonden additional query parameter wordt een parameter toegevoegd, met q_ ervoor)

Wil je deze data gebruiken in GA4 rapporten dan moet je hier eerst custom parameters voor aanmaken.

Video engagement

Out of the box kun je gemakkelijk interacties met embedded Youtube video’s inzichtelijk maken. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is de enablejsapi parameter toe te voegen met als waarde 1. Doe je dit niet, dan werkt deze functie niet. Dit voeg je toe aan de src url van de iframe waarmee je het filmpje inlaadt, bijvoorbeeld:

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/S708NFbvTXI?enablejsapi=1” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

Heb je dit gedaan, dan meet Google Analytics standaard de volgende events:

  • video_start.
  • video_progress (bij het bereiken van de 10%, 25%, 50% en 75% thresholds)
  • video_complete.

Standaard stuurt Google de volgende parameters mee met deze events:

  • video_current_time (de huidige timestamp waar een bezoeker is in seconden, op het moment dat een van de events wordt getriggerd).
  • video_duration (videoduur in seconden).
  • video_percent (de threshold die is bereikt, zonder een procent teken).
  • video_provider (dit is altijd youtube).
  • video_title (de titel van de video).
  • video_url (de url van de video).
  • visible (of de video in beeld is op het moment dat een van de events wordt getriggerd met een waarde van 1 als dat zo is en 0 als de video niet in beeld is).

Wil je deze data gebruiken in GA4 rapporten dan moet je hier eerst custom parameters voor aanmaken.

File downloads

Een file_download event wordt getriggerd wanneer iemand op een link klikt met een van de volgende extensies:

  • .pdf
  • .xls
  • .xlsx
  • .doc
  • .docx
  • .txt
  • .rtf
  • .csv
  • .exe
  • .key
  • .pps
  • .ppt
  • .pptx
  • .7z
  • .pkg
  • .rar
  • .gz
  • .zip
  • .avi
  • .mov
  • .mp4
  • .mpe
  • .mpeg
  • .wmv
  • .mid
  • .midi
  • .mp3
  • .wav
  • .wma

Je kunt hier geen extensies aan toevoegen of uit verwijderen.

Standaard stuurt Google de volgende parameters mee met dit event:

  • file_extensions (bijvoorbeeld: pdf).
  • file_name (wanneer het bestand test.pdf heet, dan is dit test).
  • link_text (bijvoorbeeld: Download de test pdf).
  • link_url (bijvoorbeeld: https://www.nickvanmaaren.nl/downloads/test.pdf).

Wil je deze data gebruiken in GA4 rapporten dan moet je hier eerst custom parameters voor aanmaken.

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.