Cross-domain tracking maakt het mogelijk om het gedrag van bezoekers op diverse domeinen te meten. Activiteit op diverse domeinen wordt teruggelinkt aan de activiteit van één gebruiker. Het voordeel hiervan is dat je het daadwerkelijke aantal bezoekers beter inzichtelijk maakt en een bezoeker beter kunt volgen, waardoor je de klantreis beter inzichtelijk kan maken.
Wanneer cross-domain tracking instellen?
Ik begin het antwoord door uit te leggen wanneer je geen cross-domain tracking hoeft in te stellen:
- Voor subdomeinen hoef je geen cross-domain tracking in te stellen.
- Voor domeinen die niet naar elkaar doorlinken.
En dan nu wanneer cross-domain tracking wel interessant is:
- Voor domeinen in eigen beheer waar van het ene naar het andere domein gelinkt wordt.
Cross-domain tracking instellen:
Het is van belang om dezelfde Google Analytics tracking ID te gebruiken op de verschillende domeinen. Maar dat alleen is niet genoeg. Wanneer iemand het ene domein bezoekt kan de unieke visitor ID namelijk niet worden doorgestuurd naar een ander domein. Hiervoor moet je eerst cross-domain tracking instellen.
Dit doe je als volgt:
1.1. Ga in Google Analytics naar ‘Admin > Data Streams’.
1.2. Klik op de stream waarvoor je cross-domain tracking wilt instellen.
1.3. Klik op ‘Configure tag settings’.
1.4. Klik op ‘Show all’ in het blok ‘Settings’.
1.5. Klik op ‘Configure your domains’.
1.6. Klik op ‘Add condition’.
1.7. Kies de gewenste match type. Bijvoorbeeld: Contains.
1.8. Vul de domeinnaam in onder Domain. Bijvoorbeeld example.nl.
1.9. Doe dit voor alle andere domeinen.
Verder hoef je niets in te stellen. Ook niet onder referral exclusions.
Let op: Wanneer je ook Universal Analytics hebt ingesteld is het belangrijk om cross-domain tracking op te zetten voor dezelfde domeinen in UA als in GA4. Check dus extra goed of alles goed staat.
Let op: Wanneer je redirects hebt ingesteld kunnen deze de parameters overschrijven. Check daarom goed of de _gl parameter behouden blijft op het nieuwe domein en niet verdwijnt door een redirect.
Verkeer identificeren / segmenteren
Je kunt verkeer op de diverse domeinen identificeren of segmenteren door middel van de hostnaam parameter. Je kunt uiteraard rapporten aanmaken in Google Analytics 4 om de gewenste data inzichtelijk te maken, maar je kunt deze gegevens ook gebruiken in Google Datastudio.
De nieuwe setup testen
Test de setup via de voorbeeld functie in Google Tag Manager en de DebugView in Google Analytics 4. Wanneer alles goed staat ingesteld kun je de wijzigingen publiceren. Als het goed is wordt ook automatisch een _gl parameter toegevoegd aan de URL wanneer je op een link klikt van het ene naar het andere domein.