2 februari 2024

Cookiebot implementeren via de code of GTM

In deze mini-serie 'Consent Mode proof worden met Cookiebot & Google Tag Manager' neem ik je mee in hoe je binnen no-time Google Consent Mode v2 proof wordt middels Cookiebot & Google Tag Manager. In de vorige blog legde ik je uit hoe je een Cookiebot account kunt aanmaken. In deze blog leg ik je uit hoe jij (of jouw developer) Cookiebot vervolgens het beste kan implementeren.

3 opties voor het implementeren

Er zijn 3 manieren waarop je Cookiebot kunt implementeren:

  • Optie 1: Via de code
  • Optie 2: Via Google Tag Manager
  • Optie 3: Via een plug-in

Bij optie 3 loop je tegen wat issues aan m.b.t. de volgorde waarin Cookiebot wordt ingeladen. De Consent update komt dan vaak te laat door, waardoor je veel data misloopt. Het is beter om voor optie 1 of 2 te kiezen als je er het maximale uit wilt halen. Daarom ga ik in dit artikel ook alleen in op hoe je deze twee opties stap-voor-stap inricht.

Optie 1: Cookiebot implementeren via de code

Om Cookiebot te implementeren via de code zijn er twee scripts die je moet inladen:

  1. Cookiebot defaults script
  2. Cookiebot implementatie script

1. Cookiebot defaults script
Het is belangrijk om handmatig vanuit de website de default statussen per parameter door te sturen. Ik gebruik hiervoor voor de zekerheid altijd een eigen script zodat ik zeker weet dat de defaults op tijd worden doorgestuurd.

<script data-cookieconsent="ignore">
    window.dataLayer = window.dataLayer || [];
    function gtag() {
        dataLayer.push(arguments);
    }

    gtag("consent", "default", {
        ad_personalization: "denied",
        ad_storage: "denied",
        ad_user_data: "denied",
        analytics_storage: "denied",
        functionality_storage: "denied",
        personalization_storage: "denied",
        security_storage: "granted",
        wait_for_update: 2000,
    });

    gtag("set", "ads_data_redaction", true);
    gtag("set", "url_passthrough", true);
</script>

Het is belangrijk dat dit script eerder dan Google Tag Manager en eerder dan het Cookiebot script zelf wordt ingeladen.

2. Cookiebot implementatie script

Mijn advies is om onderstaand script direct na het consent defaults script en nog voor Google Tag Manager in te laden. Cookiebot adviseert zelf een andere setup, zij geven namelijk aan dat je dit script moet inladen direct na Google Tag Manager. Echter krijg ik met de geadviseerde setup de consent update pas te laat door. Ik heb dit probleem doorgegeven aan Cookiebot en wacht nog op hun reactie.

<script id="Cookiebot"
    src="https://consent.cookiebot.com/uc.js"
    type="text/javascript"
    data-cbid="XXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXXX"
    data-blockingmode="auto"
    data-consentmode-default="disabled"
></script>

Vervang in de code hierboven het unieke CBID, het CBID of ‘Domain Group ID’ vind je in Cookiebot onder het tabje ‘Scripts’.

Met deze code geef je ook aan dat je gebruik wilt maken van de automatische data blocking en dat je handmatig de defaults doorstuurt.

Optie 2: Cookiebot implementeren via Google Tag Manager

Ga naar Google Tag Manager.

Stap 1: Voeg de Cookiebot tag template toe.

  • Klik op Templates
  • Klik bovenin bij Tag Templates op Search Gallery
  • Klik rechtsbovenin op het vergrootglas icoon
  • Zoek naar ‘Cookiebot’
  • Klik op Cookiebot CMP, by cybotcorp
  • Klik op ‘Add to workspace’
  • Klik op ‘Add’

Stap 2: Voeg een nieuwe tag toe.

  • Klik op Tags
  • Voeg een nieuwe tag toe.
  • Kies onder ‘Custom’ voor tag type: Cookiebot CMP by cybotcorp.
  • Vul jouw CBID of Domain Group ID in, deze vind je in Cookiebot onder het tabje ‘Scripts’.
  • Language staat standaard op Default (auto-detect), dat kun je zo laten.
  • Add Geo Region(s) staat standaard uit, dat kun je zo laten.
  • Zorg dat  ‘Enable Google Consent Mode’ aangevinkt is.
  • Enable IAB Transparency and Consent Framework hoef je alleen aan te zetten als je advertenties toont op jouw website.
  • Wait for update staat standaard op 2000, dat kun je zo laten.
  • Redact ads data staat standaard op Dynamic (match ad_storage), dat kun je zo laten.
  • Zorg dat ‘Enable URL passthrough’ aangevinkt is.
  • Onder Default Consent State staan standaard geen regio’s, dat kun je zo laten.
  • Voeg tot slot een trigger toe. Kies hiervoor een van de standaard ingebouwde triggers genaamd ‘Consent initialization – All Pages’. Deze wordt namelijk als allereerste afgevuurd.

Stap 3: Publiceer de wijzigingen

  • Klik rechtsbovenin op ‘Submit’.
  • Kies een versienaam, bijvoorbeeld “Cookiebot implementatie”.
  • Klik rechtsbovenin op ‘Publish’.

Vervolgstappen

Na de implementatie is het van belang in GTM wat zaken in te richten zodat je de voorkeuren ook daadwerkelijk gaat gebruiken om tags in te laden. Dit leg ik je uit in mijn volgende blog.

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Meer leren over digital analytics?

Ik heb een gratis discord community opgezet voor iedereen die zichzelf wilt ontwikkelen op het gebied van tracking & rapportage.

Join MeasureBase
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.