In GA4 verzamel je veel waardevolle data en het is de meest gebruikte website analytics tool. Maar er zijn veel redenen om de data die je in GA4 verzameld te versturen naar BigQuery (ook een tool van Google). In dit artikel leg ik je uit waarom ik bijna iedereen zou aanraden om deze link tussen GA4 & BigQuery aan te zetten.
Wat is BigQuery?
BigQuery is een data warehousing en analyse platform van Google (onderdeel van de Google Cloud omgeving). Door de krachtige engine die achter BigQuery zit, kun je gemakkelijk grote hoeveelheden data opslaan en analyseren.
Redenen om GA4 te linken aan BigQuery
De data in GA4 kun je moeilijk bewerken en je hebt in de interface van GA4 geen toegang tot alle data die Google in de database allemaal beschikbaar is. Voor starters vind ik dit zelf de belangrijkste twee redenen om (eigenlijk vandaag nog) een link op te zetten tussen Google Analytics & BigQuery:
Reden 1: Inzicht in de cookieless pings.
Sinds consent mode mis je in GA4 veel data van bezoekers die geen consent voorkeuren hebben opgegeven of bewust alle cookies hebben afgewezen. Dit is heel vervelend, omdat je hierdoor bijvoorbeeld niet meer ziet of alle conversies goed worden gemeten en hoeveel er dan daadwerkelijk uitgevoerd zijn.
Als je GA4 linkt aan BigQuery dan zul je in BigQuery niet alleen toegang krijgen tot een hele uitgebreide dataset van raw data, unsampled en zonder modellering, maar de dataset zal ook de data bevatten van deze bezoekers en events die je door consent mode bent kwijtgeraakt.
Helemaal nu consent mode verplicht is is het dus super interessant om GA4 aan BigQuery te linken.
Reden 2: Een langere bewaartermijn.
In GA4 is de maximale bewaartermijn 14 maanden. Dat betekent dat je bijvoorbeeld geen jaar op jaar analyses kunt uitvoeren. Voor rapportage doeleinden zou het heel waardevol zijn als je minstens van 24 maanden de data kunt bewaren. In BigQuery kun je de data zo lang als je zelf wilt bewaren. Uiteraard moet je hierbij wel rekening houden met regelgeving (een redelijke bewaartermijn o.b.v. legitieme doeleinden, duidelijke informatievoorziening, etc.).
Is er geen beter alternatief?
Er zijn natuurlijk ook andere data warehousing solutions, maar BigQuery is in mijn ervaring heel makkelijk op te zetten en werkt goed samen met de meeste marketing tools van Google die je toch al gebruikt (Analytics, Ads, Search Console & Looker). Het is een heel krachtig platform en Google is actief bezig om deze tool verder door te ontwikkelen.
Waarom het belangrijk is deze link z.s.m. op te zetten:
Met de link tussen GA4 en BigQuery is helaas geen backfill mogelijk, dus het is van belang dit z.s.m. (het liefst vandaag nog) op te zetten. Hoe eerder je begint, hoe eerder je er ook profijt van hebt.
Hoeveel kost BigQuery (opslag & implementatie)?
De implementatie kost slechts een paar minuten en het is in eerste instantie zelfs gratis. Pas wanneer je een grote dataset hebt gaat het een klein beetje geld kosten om de data te verwerken en op te slaan. Maar de kosten zijn minimaal en wegen in mijn ogen bijna nooit zwaarder dan de opbrengsten. Als je een website hebt van 100.000 bezoekers per maand en actief bezig bent met de data analyseren, dan zul je vaak nog steeds maar op een paar euro per maand aan kosten uitkomen.