31 januari 2024

Waarom ik heb gekozen voor Cookiebot CMP

In deze mini-serie 'Consent Mode proof worden met Cookiebot & Google Tag Manager' neem ik je mee in hoe je binnen no-time Google Consent Mode v2 proof wordt middels Cookiebot & Google Tag Manager. In dit artikel leg ik je uit waarom ik heb gekozen voor Cookiebot.

Het belang van een CMP

Een Consent Management Platform (CMP) is een tool waarmee je de cookie voorkeuren aan gebruikers vraagt en op basis van de gegeven voorkeuren cookies en scripts blokkeert of juist niet.

Op het moment dat je aan de slag gaat met compliance dan kom je er al snel op uit dat een CMP een must-have is. Je gebruikt vaak namelijk verschillende tools en cookies om jouw website te laten functioneren en om waardevolle inzichten te verzamelen, terwijl je niet zomaar van alles mag inladen of verzamelen.

Het hebben van een CMP was eigenlijk al een must in de afgelopen jaren, maar met de komst van Google Consent Mode v2 wordt het inrichten van een goede tool voor cookiemanagement ineens nog belangrijker. Eerder had je dit namelijk alleen nodig om AVG proof te zijn (wat veel organisaties nog niet waren), maar nu heb je het ook nodig voor het verzamelen van waardevolle data waar je niet zonder kunt.

Heb je geen CMP of een slechte tool, dan bestaat de kans dus dat je niet AVG proof bent en dat je waardevolle data kwijtraakt binnen tools zoals Google Analytics en Google Ads, maar binnenkort waarschijnlijk ook binnen andere platformen zoals Meta of LinkedIn.

Waarom ik heb gekozen voor Cookiebot

Zelf heb ik gekozen voor Cookiebot. De reden dat ik hiervoor heb gekozen is voornamelijk dat zij één van de grootste en daarmee een zeer betrouwbare partij zijn in de markt. Ze zijn daarnaast ook een Google Certified CMP, wat inhoudt dat ze in nauw contact met Google hun tool verder blijven ontwikkelen.

Ik heb hierin dus gekozen voor kwaliteit, zekerheid en support en niet zozeer voor de prijs. Qua prijs zijn ze namelijk niet de goedkoopste, maar op maandbasis scheelt het per domein een aantal euro met goedkopere opties. Echter bespaart het je wel tijd en gedoe, waardoor Cookiebot die paar euro extra per maand zeker waard is. Overigens zijn er ook veel duurdere tools zoals OneTrust, vergeleken met deze tool is Cookiebot juist weer heel goedkoop.

Wanneer een CMP niet goed werkt kan het je straks ook veel waardevolle data, advertentiebudget en tijd kosten. Ik werk voor klanten met best serieuze budgetten tot soms wel €500.000,- per maand aan ad spend. Dan wil je geen risico’s nemen m.b.t. het verzamelen van data en is compliance ook erg belangrijk.

Hoe duur is Cookiebot?

Cookiebot is voor websites tot 50 pagina’s gratis (m.u.v. een aantal premium features). Het kleinste pakket is €12,- per maand voor websites tot 500 pagina’s, het medium pakket is €28,- per maand voor websites tot 5000 pagina’s en het grootste pakket is €49,- voor websites met meer dan 5000 pagina’s.

Aan de slag met Cookiebot

Wil je n.a.v. dit artikel aan de slag met Cookiebot? Gebruik dan deze link zodat ik als Cookiebot partner een kleine kickback fee ontvang. In mijn volgende blogs leg ik je stap-voor-stap uit hoe je een account aanmaakt in Cookiebot, hoe je Cookiebot succesvol implementeert en hoe je Google Consent Mode instelt via Google Tag Manager.

De basics over Google Consent Mode

Cookiebot aanmaken & implementeren

2. Waarom ik heb gekozen voor Cookiebot CMP

Google Consent Mode inrichten in GTM

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.