In deze mini-serie 'Consent Mode proof worden met Cookiebot & Google Tag Manager' neem ik je mee in hoe je binnen no-time Google Consent Mode v2 proof wordt middels Cookiebot & Google Tag Manager. In dit artikel leg ik je uit waarom ik heb gekozen voor Cookiebot.
Het belang van een CMP
Een Consent Management Platform (CMP) is een tool waarmee je de cookie voorkeuren aan gebruikers vraagt en op basis van de gegeven voorkeuren cookies en scripts blokkeert of juist niet.
Op het moment dat je aan de slag gaat met compliance dan kom je er al snel op uit dat een CMP een must-have is. Je gebruikt vaak namelijk verschillende tools en cookies om jouw website te laten functioneren en om waardevolle inzichten te verzamelen, terwijl je niet zomaar van alles mag inladen of verzamelen.
Het hebben van een CMP was eigenlijk al een must in de afgelopen jaren, maar met de komst van Google Consent Mode v2 wordt het inrichten van een goede tool voor cookiemanagement ineens nog belangrijker. Eerder had je dit namelijk alleen nodig om AVG proof te zijn (wat veel organisaties nog niet waren), maar nu heb je het ook nodig voor het verzamelen van waardevolle data waar je niet zonder kunt.
Heb je geen CMP of een slechte tool, dan bestaat de kans dus dat je niet AVG proof bent en dat je waardevolle data kwijtraakt binnen tools zoals Google Analytics en Google Ads, maar binnenkort waarschijnlijk ook binnen andere platformen zoals Meta of LinkedIn.
Aan de slag met Cookiebot
Wil je n.a.v. dit artikel aan de slag met Cookiebot? Gebruik dan deze link. In mijn volgende blogs leg ik je stap-voor-stap uit hoe je een account aanmaakt in Cookiebot, hoe je Cookiebot succesvol implementeert en hoe je Google Consent Mode instelt via Google Tag Manager.