16 juli 2022

Event tracking in Google Analytics 4 & Google Tag Manager

In blog 1 over GA4 leg ik je uit hoe je Google Analytics 4 aanmaakt, in blog 2 hoe je GA4 inlaadt via GTM en in blog 3 welke instellingen je moet nalopen voor een goede configuratie. In deze vierde blog leg ik je stap voor stap uit hoe je event tracking instelt in Google Analytics 4 via Google Tag Manager.

Mocht je nog geen eerdere ervaring hebben met Google Tag Manager dan heb ik in een eerdere blog ook geprobeerd om de basics van Google Tag Manager uit te leggen. Ik raad je aan deze dan eerst rustig door te nemen.

Klaar voor de start? Ik hoop dat je met onderstaande handleiding binnen no-time leert hoe je event-tracking kunt instellen.

1. Wat is event tracking?

Event tracking houdt in dat je bepaalde acties op jouw website meet binnen Google Analytics. Naast het meten van paginaweergaven meet je door middel van event tracking ook welke acties bezoekers uitvoeren. Deze acties noemen we Gebeurtenissen.

Denk bijvoorbeeld aan acties zoals het invullen van een formulier, het klikken op een bepaalde knop of link, het bekijken van een video, etc. Heb jij een webshop? Dan kun je uiteraard ook zaken bijhouden zoals het aantal transacties, add-to-carts, remove-from-carts, etc. Dit valt echter onder ‘E-Commerce tracking’ waar ik in een latere blog dieper op in zal gaan.

Een goede meting van acties op jouw website is onmisbaar wanneer je serieus aan de slag wilt met jouw marketing. Het geeft je namelijk inzicht in o.a. (1) hoeveel jouw website in totaal oplevert, (2) hoeveel de diverse online kanalen bijdragen aan jouw online resultaat en (3) welk pad bezoekers volgen op jouw website voorafgaand aan het uitvoeren van bepaalde acties.

2. Verschil Gebeurtenissen en Conversies

Onder ‘Configureren’ in Google Analytics 4 zie je Gebeurtenissen (Events) en Conversies (Conversions). Beide hebben te maken met het meten van acties op de website, maar er is een klein verschil tussen deze twee.

Een Conversiegebeurtenis is een Gebeurtenis die een voltooide activiteit vertegenwoordigt die belangrijk is voor jouw bedrijf. Sommige Gebeurtenissen zijn nou eenmaal belangrijker dan anderen.

Later in deze blog leg ik je uit hoe je Gebeurtenissen markeert als Conversiegebeurtenis.

3. Goed om vooraf te weten

  • Heb je ervaring met Conversiedoelen in Universal Analytics? Deze heten in GA4 Conversiegebeurtenissen.
  • In Universal Analytics werd een Conversiedoel maximaal 1 keer gemeten per sessie, in Google Analytics 4 wordt met een Conversiegebeurtenis het daadwerkelijke aantal keer dat de actie wordt uitgevoerd gemeten.
  • In Universal Analytics bestond een Gebeurtenis uit een aantal velden (Categorie, Actie, Label en Waarde). In Google Analytics 4 werk je in principe met slechts 1 veld (Naam). Je kunt eventueel wel custom parameters meesturen naar Google Analytics 4. Custom parameters vallen voor nu even buiten de scope van dit artikel.
  • In de oude versie van Google Analytics kon je maximaal 20 Conversiedoelen aanmaken. In de nieuwe versie (Google Analytics 4) kun je maximaal 30 Gebeurtenissen als Conversiegebeurtenis markeren. Denk dus goed na over welke Conversiegebeurtenissen je instelt.
  • Het is niet handig om spaties te gebruiken in de naam van een Gebeurtenis. Je kunt namelijk geen Conversiegebeurtenis aanmaken met spaties in de naam. Je kunt een Gebeurtenis met spatie wel markeren als Conversiegebeurtenis waardoor deze zichtbaar wordt in het overzicht van Conversiegebeurtenissen.
  • Je kunt een Gebeurtenis pas in het overzicht markeren als Conversiegebeurtenis wanneer deze in de geselecteerde periode is getriggerd (anders staat deze nog niet in het overzicht). Je kunt wel handmatig een Conversiegebeurtenis aanmaken met dezelfde naam als de Gebeurtenis (mits er geen spatie is gebruikt in de naam van de Gebeurtenis). Dit kan je al doen voordat de Gebeurtenis is getriggerd door een bezoeker.
  • Wanneer je een Gebeurtenis markeert als Conversiegebeurtenis neemt Google Analytics historische data niet mee. Ter illustratie: wanneer een gebeurtenis 10 keer is getriggerd en je deze markeert als conversie staat het aantal keer dat de conversie heeft plaatsgevonden niet op 10, maar op 0. Het is dus belangrijk een Gebeurtenis zo snel mogelijk te markeren als Conversiegebeurtenis.
  • Werk je met Google Ads? Je kunt alleen Conversiegebeurtenissen automatisch importeren in Google Ads, geen Gebeurtenissen.
  • Je moet de rol Bewerker hebben om Gebeurtenissen en Conversiegebeurtenissen te beheren in Google Analytics 4.
  • Standaard staat de bewaarperiode van Gebeurtenissen in GA4 op 2 maanden. Deze kun je onder ‘Beheer > Gegevensinstellingen > Bewaring van gegevens’ aanpassen naar 14 maanden.

4. Welke events wil je bijhouden?

Voordat je meteen aan de slag gaat en Gebeurtenissen gaat doorsturen naar Google Analytics is het belangrijk om even goed stil te staan bij welke Gebeurtenissen en Conversies je wilt meten in Google Analytics. Iedere website is anders, dus loop zelf eens door jouw website heen en maak een lijst van zaken die je graag zou willen meten. Bepaal vervolgens welke Gebeurtenissen dusdanig belangrijk zijn dat je ze wilt meten als Conversiegebeurtenis. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, stuur me dan gerust eens een berichtje op LinkedIn.

Belangrijke Gebeurtenissen die je vrijwel altijd wilt meten zijn bijvoorbeeld:

  • Succesvol ingevulde formulieren (per formulier)
  • Registratie nieuwe gebruiker
  • Klikken op e-mailadressen
  • Klikken op telefoonnummers
  • Toevoegen van producten aan het winkelmandje (E-commerce tracking)
  • Verwijderen van producten uit het winkelmandje (E-commerce tracking)
  • Plaatsen van een bestelling (E-commerce tracking)

5. Gebeurtenissen doorsturen naar GA4 via GTM

Stap 1: Een trigger aanmaken

In stap 2 ga ik je uitleggen hoe je een nieuwe tag maakt, maar voordat je dat doet moet je eerst een trigger aanmaken. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar Triggers.
  • Maak een nieuwe Trigger.
  • Selecteer een trigger type afhankelijk van de actie die je wilt meten. Weet je niet precies hoe dit moet, lees dan mijn eerdere blog waarin ik je de basics van Google Tag Manager uitleg.
  • Maak de trigger specifieker door voorwaarden toe te voegen. Hiervoor moet je eerst zorgen dat je de juiste variabelen hebt geselecteerd of aangemaakt. Ook dit leg ik je uit in mijn eerdere blog over GTM.

Stap 2: Een tag aanmaken

Wanneer je een gebeurtenis wilt doorsturen naar GA4 via GTM dan doe je dat door middel van een ‘Tag’. Deze Tag maak je als volgt aan:

  • Ga naar Tags.
  • Maak een nieuwe Tag.
  • Selecteer tagtype ‘GA4-gebeurtenis’.
  • Selecteer de configuratietag (hiervoor moet je eerst een GA4-configuratie tag aanmaken).
  • Vul een Gebeurtenisnaam in (gebruik geen spaties).
  • Kies een trigger (hiervoor moet je dus eerst een trigger aanmaken, zie stap 1).
  • Vergeet niet om de wijzigingen in Google Tag Manager op te slaan (door deze te ‘Verzenden’ met de blauwe knop rechtsbovenin het scherm).

Wanneer je bovenstaande goed hebt doorlopen worden de Gebeurtenissen als het goed is doorgestuurd naar Google Analytics 4. Je kunt dit testen door middel van de ‘Voorbeeld’ functie in Google Tag Manager (deze vind je rechtsbovenin het scherm) en de ‘Debug mode’ in GA4. Voor het ontvangen van Gebeurtenissen in Google Analytics hoef je niets te doen, dit gaat automatisch. Je hoeft daar dus geen Gebeurtenis aan te maken. Wanneer GA4 een Gebeurtenis binnenkrijgt via Google Tag Manager zal het systeem deze automatisch tonen in het overzicht.

Stap 3: Een Gebeurtenis markeren als Conversiegebeurtenis

Wel kun je bepaalde Gebeurtenissen markeren als Conversiegebeurtenis. Eerder in deze blog heb ik je al uitgelegd wat het verschil is tussen deze twee en heb ik ook al kort wat belangrijke punten op een rijtje gezet waarmee je rekening dient te houden.

Je kunt Gebeurtenissen terugvinden in GA4 onder ‘Configuratie > Gebeurtenissen’. Daar zie je alle Gebeurtenissen die minstens één keer zijn getriggerd in de geselecteerde periode. Nieuwe Gebeurtenissen die nog niet zijn getriggerd door bezoekers zullen dus nog niet zichtbaar zijn.

Wanneer een Gebeurtenis zichtbaar is in het overzicht kun je deze met één klik op de knop ‘Markeren als Conversiegebeurtenis’. Echter, wanneer dat nog niet het geval is kun je deze koppeling handmatig tot stand brengen door een Conversiegebeurtenis te maken met precies dezelfde naam als de Gebeurtenis.

Het is goed om Gebeurtenissen zo snel mogelijk te markeren als Conversiegebeurtenis omdat historische data niet wordt meegenomen bij het markeren van een Gebeurtenis als Conversiegebeurtenis.

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.