3 september 2022

Conversiepaden analyseren in Google Analytics 4

Wanneer je actief bezig bent met jouw marketing wil je graag weten welke kanalen rendement opleveren. Meestal kijk je daarin naar het aantal leads of de opbrengst zoals toegeschreven aan een kanaal volgens de gekozen attributie-methode.

Wil je meer inzicht in de verschillende paden die bezoekers afleggen voorafgaand aan het voltooien van een conversie? Maak dan eens kennis met het ‘conversiepaden’ rapport in GA4.

Wat vind je in het rapport?

Dit rapport geeft je inzicht in het belang van de verschillende touchpoints (voor het realiseren van conversies en opbrengsten). Het rapport helpt je hier bijvoorbeeld bij door inzicht te geven in de volgorde van de touchpoints, maar ook door inzicht in het conversiekrediet dat conform het gekozen attributiemodel aan de verschillende touchpoints wordt toegeschreven. Tot slot geeft het rapport inzicht in het aantal dagen tot conversie en het aantal contactpunten voorafgaand aan een conversie.

In het conversiepaden rapport zie je terug welke ‘conversiepaden’ het meest conversie en omzet opleveren. Je kunt dit overzicht instellen op ‘kanaalgroepering’, ‘bron’, ‘medium’ of ‘campagne’.

Conversies selecteren

Het conversiepaden rapport is alleen zinvol wanneer je conversie tracking of e-commerce tracking hebt ingesteld. Bovenaan de pagina kun je kiezen voor welke events je de conversiepaden wilt tonen in het rapport. Standaard staat dit op alle conversies. Selecteer / deselecteer de conversies die je wel of niet in het rapport wilt terugzien.

Conversiekrediet per touchpoint

Conversiepaden bestaan uit verschillende touchpoints. In de lijst van conversiepaden zie je bij ieder touchpoint percentages staan. Dit is het percentage dat aan dat specifieke kanaal, bron, medium of campagne wordt toegeschreven binnen het conversiepad, conform het geselecteerde attributie model bovenaan de pagina. Dit percentage wordt ook wel de Conversion Credit Distribution Score genoemd. Standaard is het attributiemodel ingesteld op data-driven, maar je kunt dus ook bekijken hoeveel conversiekrediet wordt toegeschreven aan een kanaal bij het gebruik van andere attributiemodellen.

Conversiekrediet per fase

Daarnaast zie je ook een gegroepeerde Conversion Credit Distribution Score bovenaan het rapport. Opgedeeld in 3 groepen:

  • Vroege contactpunten
    De eerste 25% van de contactpunten in het pad, naar boven afgerond naar het dichtstbijliggende gehele getal. Dit segment is leeg als het pad maar 1 contactpunt heeft.
  • Middenbereik contactpunten
    De middelste 50% van de contactpunten in het pad. Als het pad minder dan 3 contactpunten heeft, is dit segment leeg.
  • Late contactpunten
    De laatste 25% van de contactpunten in het pad, naar boven afgerond naar het dichtstbijliggende gehele getal. Als het pad maar 1 contactpunt heeft, bevat dit segment het contactpunt.

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.