12 augustus 2022

Weet jij al precies hoe smart bidding werkt in Google Ads?

In deze post leer je welke signalen smart bidding gebruikt en een aantal handige feitjes om over na te denken bij het gebruiken van smart bidding strategieën.

De afgelopen jaren is automatisering een van de belangrijkste trends binnen Google Ads. Eén van de onderdelen binnen deze automatisering betreft de opkomst van smart bidding.

Het idee: door middel van machine learning biedingen automatiseren en verbeteren met als doel: (1) meer leads/sales en/of (2) meer rendement.

In Google Ads heb je 4 smart bidding strategieën om bovenstaande doelen te bereiken: Maximize conversions, Target CPA, Target ROAS & Maximize conversion value.

Als je deze strategieën effectief wilt inzetten is het van belang om deze goed te begrijpen.

Hierbij een lijst met de 16 belangrijkste smart bidding signalen:
1. Apparaat
2. Fysieke locatie
3. Locatie-intentie
4. Dag & tijdstip
5. Remarketinglijsten (Search & Display)
6. Advertentiekenmerken
7. Interface taal
8. Browser
9. Besturingssysteem
10. Werkelijke zoekopdracht (Search & Shopping)
11. Search Network Partner (alleen Search)
12. Plaatsingen (alleen Display)
13. Sitegedrag (alleen Display)
14. Productkenmerken (alleen Shopping)
15. Concurrentievermogen op prijs (alleen Shopping)
16. Seizoensgebondenheid (alleen Shopping)

En als bonus nog een aantal handige feitjes over smart bidding:

  • Smart bidding strategieën leren van gegevens van al jouw campagnes (ook van manual bidding campagnes), dus zelfs nieuwe campagnes zonder eigen gegevens kunnen betere prestaties opleveren.
  • Je kunt jouw CPA- en ROAS-doelen gerust verhogen / verlagen, zo vaak als je wilt. Slim bieden reageert direct op elke doelwijziging.
  • Je kunt smart bidding inschakelen voor een individuele campagne (standard strategy) of voor meerdere campagnes (portfolio bid strategy).
  • Handmatige bid adjustments worden genegeerd. Behalve wanneer je apparaat categorieën hebt uitgesloten met een bid adjustment van -100%.
  • Je moet uiteraard conversies bijhouden (de smart bidding strategieën zijn gericht op het verhogen van conversies / conversiewaarde).

Bekijk op LinkedIn

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.