14 september 2022

CRO

Tip van de week #3: Voeg meer betaalopties toe

Kunnen jouw bezoekers jouw producten of diensten direct op jouw website afrekenen? Dan is het echt de moeite waard om deze post eens goed door te nemen.

Mijn tip van de week: Overweeg eens om meer betaalopties toe te voegen aan het afrekenproces. Iedereen heeft namelijk zijn eigen betaalvoorkeur. De één betaalt liever via iDeal, de ander betaalt het liefst met zijn/haar creditcard en de ander misschien het liefst achteraf of in termijnen.

Het gebeurt me bijvoorbeeld best vaak dat ik iets wil kopen online wat ik alleen kan betalen met een creditcard. Voor mij is dat in veel gevallen een reden om af te haken.

Zonde, want het bedrijf heeft eerst zoveel moeite gestoken in het binnenhalen van mij als nieuwe klant…

Jij wilt dit natuurlijk voorkomen. En dat kan, best simpel zelfs!

Hierbij 7 best practices m.b.t. het toevoegen van betaalopties:

✅ 1. Voor duurdere producten of diensten zijn (1) het aanbieden van achteraf betalen en (2) het betalen in termijnen hele interessante opties. Let wel goed op de acceptatiegraad, deze kan in sommige gevallen best laag zijn, wat kan leiden tot annuleringen.

✅ 2. Wanneer je in het buitenland verkoopt, voeg dan de veelgebruikte opties in de betreffende landen toe. Verkoop je in België? Voeg dan o.a. bijvoorbeeld Bancontact en KBC/CBC toe. Verkoop je in Duitsland? Zorg dan o.a. voor Paypal, Apple Pay en Android Pay. Online is veel informatie te vinden over de meest gebruikte betaalmethoden per land.

✅ 3. Selecteer standaard de gewenste betaaloptie om mensen te sturen (test uiteraard wel of dit goed werkt). Pas de lijst eventueel ook aan op basis van het adres van de (potentiële) klant.

✅ 4. Sluit je aan bij een Payment Service Provider zoals Mollie, Pay, Stripe of Adyen om gemakkelijk meerdere betaalmethoden aan te kunnen bieden.

✅ 5. Communiceer vooraf duidelijk welke betaalopties je aanbiedt en of er extra kosten verbonden zijn aan het gebruik van een bepaalde betaalmethode.

✅ 6. Zorg dat je de juiste data verzamelt. Sluit betaalproviders uit als verwijzers in Google Analytics. Houd bij welke betaalproviders worden gebruikt en hoeveel procent van de betalingen doorgaat.

✅ 7. Test altijd wat het beste werkt. Er is geen one-size-fits-all aanpak. Wees voorzichtig met het aanbieden van diverse betaalopties die hetzelfde doen en het toevoegen van te veel opties. Test altijd goed welke opties het beste werken.

Bekijk op LinkedIn

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.