26 oktober 2022

Company-Channel Fit Model

Dit woord bestond volgens mij nog niet, maar net als een product-market fit is er ook sprake van een Company-Channel fit. Niet ieder kanaal past even goed bij jouw bedrijf. Sterker nog, als ik kijk naar onderstaande lijst is vrijwel ieder punt te beoordelen specifiek voor jouw bedrijf. Dit is een eerste concept van het Company-Channel fit model, maar ik hoop dat je er al veel nuttige info uithaalt voor het bepalen welke kanalen wel / niet interessant zijn voor jou.

1. Potentie

1.1. Mate van concurrentie

Het is altijd goed om rekening te houden met de mate van concurrentie, aangezien je waarschijnlijk veel moeite zal moeten doen als er veel concurrentie is. Daarnaast uiteraard ook met het risico op het toetreden van nieuwe concurrentie.

Company-Channel fit: Voor het ene bedrijf kan de concurrentie op het platform laag zijn, terwijl voor het andere bedrijf misschien geldt dat de mate van concurrentie erg hoog is.

1.2. Doelen

Sommige kanalen zijn meer geschikt voor specifieke doelen. Waar het ene kanaal erg geschikt kan zijn voor het opbouwen van naamsbekendheid is een ander kanaal misschien interessant voor het binnenhalen van leads.

Company-Channel fit: Afhankelijk van jouw doelen kan een kanaal wel/niet passend zijn. Ook dit punt is daarom afhankelijk van jouw specifieke situatie.

1.3. Doelgroep

Hoe groot is het potentiële bereik (rekening houdend met de gewenste doelgroep)?

Company-Channel fit: Ieder kanaal heeft een eigen doelgroep. De Company-Channel fit hangt dus af van de fit tussen jouw doelgroep en de gebruikers op het platform.

1.4. Intentie & werking van het platform

Met welk doel gebruiken mensen het platform en hoe werkt het platform? Het ene kanaal wordt gebruikt voor amusement met een interest based algoritme, terwijl een ander kanaal wordt gebruikt voor informatievoorziening of het vinden van een oplossing met een intent based algoritme. Ook kan het bijvoorbeeld zijn dat het soort content verschilt, waarbij op het ene platform misschien alleen teksten worden ondersteund, terwijl op een ander kanaal video de belangrijkste content vorm is.

Company-Channel fit: Is er een fit tussen jouw doelen en de intentie en werking van het platform? En is er een fit tussen de intentie en werking van het platform en jouw organisatie? Denk daarbij bijvoorbeeld aan in hoeverre je in staat bent om het soort content te maken wat werkt op dat platform.

1.5. Verwachte groei

Dit is uiteraard lastig te bepalen, maar wanneer je verwacht dat het platform nog veel zal groeien dan is dit belangrijk om mee te nemen in jouw overwegingen.

2. Investering

2.1. Tijd

Hoe tijdsintensief is het om het kanaal goed in te zetten?

Company-Channel fit: Mocht je bijvoorbeeld te weinig tijd hebben / prio (kunnen) geven aan een kanaal, maar kost het wel veel tijd om het kanaal succesvol in te zetten, dan is er dus geen goede Company-Channel fit. Ook kan het zijn dat je toch al bepaalde content maakt voor een ander kanaal wat goed kan werken op het nieuwe kanaal dat je beoordeeld, dan zal het nieuwe kanaal ineens interessanter kunnen zijn voor jouw bedrijf.

2.2. Geld

Kost het platform geld? De vraag is dan in hoeverre je het kanaal winstgevend en schaalbaar kan (blijven) inzetten. Het is belangrijk om ook de risico’s in te zien van groeien op basis van een betaald kanaal.

Company-Channel fit: Heb je weinig geld om te investeren, maar wel veel tijd? Dan zal een betaald kanaal misschien minder passend zijn.

2.3. Korte- / Lange termijn

Bij sommige kanalen kun je snel resultaat verwachten en bij sommigen minder snel, maar vaak is dit ook gekoppeld aan de snelheid waarmee de behaalde resultaten kunnen afnemen. Oftewel: duurt het lang om resultaat te behalen, dan duurt het vaak ook lang voordat het resultaat afneemt wanneer je stopt met investeren.

Company-Channel fit: afhankelijk van jouw doelen kan je op zoek zijn naar een kanaal wat op korte termijn resultaat oplevert. Bijvoorbeeld wanneer je een propositie wilt testen.

 

3. Risico

3.1. Machtspositie van het platform:

Kan het platform haar macht bijvoorbeeld gebruiken in jouw nadeel? Denk aan strikes / bans / prijsverhogingen, etc. De machtspositie hangt samen met de mate van eigenaarschap / het type media (bought, earned, owned).

Company-Channel fit: wanneer je erg afhankelijk wordt van een platform wordt dit vooral een gevaar. De machtspositie hangt ook af van de grootte en de machtspositie van jouw bedrijf. Kies voor een gezonde mix van kanalen waardoor je minder afhankelijk wordt van 1 kanaal.

3.2. Continuïteit van het platform:

Hoe lang zal het platform nog actief gebruikt worden? Dit staat ook in verband met de verwachte groei.

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.