Wil jij aan de slag met A/B testen? In dit artikel laat ik je stap voor stap zien hoe je heel gemakkelijk een eerste test kunt opzetten.
Wat is A/B testen?
A/B testing houdt in dat je 2 of meer varianten van een pagina met elkaar vergelijkt. Zo laat je bijvoorbeeld de ene helft van de bezoekers variant 1 zien en de andere helft van de bezoekers variant 2. Door het resultaten per variant met elkaar te vergelijken kun je bepalen welke versie het beste resultaat oplevert en zo op basis van data jouw website verbeteren.
Waarom Google Optimize?
Dit zijn de belangrijkste redenen waarom ik in dit artikel inzoom op Google Optimize als tool voor A/B testing:
- Google Optimize is een gratis tool.
- Google Optimize is gemakkelijk te koppelen met andere Google tools (Google Analytics, Google Ads & Google Tag Manager).
- Google Optimize is gemakkelijk in gebruik en biedt tegelijkertijd geavanceerde opties.
A/B testing opzetten via Google Optimize
Stap 1: Account instellen
- Ga naar google.com en log in op jouw Google account waarmee je toegang hebt tot Google Analytics (heb je nog geen Google Analytics account, regel dit dan eerst).
- Ga naar optimize.google.com.
- Klik op ‘Aan de slag’.
- Geef jouw voorkeuren op m.b.t. e-mails vanuit Google Optimize.
- Geef jouw voorkeuren op m.b.t. het delen van gegevens.
Stap 2: Experiment aanmaken
Nadat je bovenstaande hebt gedaan kom je op een scherm waar je jouw eerste experiment kunt aanmaken.
- Klik op ‘Aan de slag’.
- Geef een naam op voor het experiment.
- Voer de URL in waarop je een A/B test wilt uitvoeren.
- Kies onder type experiment voor: A/B test.
- Klik op ‘Maken’.
Stap 3: Variant(en) aanmaken
Wanneer je een experiment hebt aangemaakt kom je op een scherm waarbij de knop ‘Variant toevoegen’ prominent in beeld staat. Door hier op te klikken ga je een variant aanmaken. Dit is de versie van de pagina die een deel van de mensen straks te zien krijgt.
- Klik op ‘Variant toevoegen’.
- Geef een naam op voor de variant.
- Klik op ‘Klaar’.
Wanneer je 1 variant toevoegt bestaan er straks 2 versies van de pagina:
- Versie 1: originele pagina (zonder wijzigingen).
- Versie 2: weergave van de toegevoegde variant (met wijzigingen).
Wanneer je 2 varianten toevoegt bestaan er straks 3 versies van de pagina:
- Versie 1: originele pagina (zonder wijzigingen).
- Versie 2: weergave van variant 1 (met wijzigingen).
- Versie 3: weergave van variant 2 (met wijzigingen).
Stap 4: Variant(en) bewerken
Je kunt per variant wijzigingen doorvoeren door op ‘Bewerken’ te klikken. Je krijgt dan het volgende te zien:
Eén van de redenen waarom ik Google Optimize aanraad is de handige visuele editor. Dit zorgt er voor dat je ook zonder enige ervaring met websites bouwen, wijzigingen kunt doorvoeren aan jouw website. Daarnaast is het voor mensen die wel ervaring hebben met website ontwikkeling ook mogelijk om wijzigingen aan te brengen via de code (CSS / HTML / JS). Je kunt zo heel gemakkelijk teksten aanpassen en de opmaak van jouw website veranderen.
Stel dat je bijvoorbeeld de kleur van een knop wilt aanpassen dan klik je allereerst op de te bewerken knop, waardoor aan de rechter kant onderin het scherm een ‘editorpalet’ opent. Vervolgens scroll je in het editorpalet naar beneden naar de categorie ‘achtergrond’. Hier zie je als eerste item een emmertje met daarnaast een RGB waarde. Deze kun je aanpassen door de code zelf in te voeren of door rechts op de drie bolletjes te klikken en de kleur zelf samen te stellen (zie bovenstaande afbeelding).
Klik vervolgens aan de rechtsboven in het scherm op ‘Opslaan’. Soms krijg je dan de vraag of je de URL’s wilt updaten (bijvoorbeeld als je een ‘/’ aan het einde bent vergeten). Dit kun je gewoon doen; hiermee wijzig je niet iets aan jouw website.
Stap 5: Google Analytics koppelen
Ik ga er even van uit dat je al een Google Analytics account hebt gekoppeld aan jouw website en dat je bent ingelogd met het Google account waarmee je toegang hebt tot dit account. Als dat het geval is en je net succesvol een variant hebt aangemaakt, dan is het nu tijd om jouw Analytics account te koppelen zodat je hier data kunt gaan verzamelen over jouw A/B test.
- Klik op ‘Koppelen aan Analytics’.
- Selecteer de property waaraan je jouw data wilt koppelen.
- Selecteer de weergave waaraan je jouw data wilt koppelen.
- Klik op ‘Koppelen’.
Stap 6: Doelen instellen
Welke doelen je instelt is afhankelijk van het idee achter jouw A/B test. De geselecteerde doelen zijn van belang voor de rapportage die je achteraf krijgt. Wil je bijvoorbeeld meten wat het effect is van de kleurwijziging van een knop, dan zou je hiervoor een doel kunnen instellen in Analytics. Je kunt deze dan selecteren en achteraf kun je zien welke van de twee varianten het beste resultaat heeft opgeleverd.
Je kunt ingestelde doelen vanuit Google Analytics gebruiken, maar kunt ook sturen op zaken als het bouncepercentage (hoeveel % van de mensen direct weer van de website afgaat, zonder een tweede pagina te hebben bezocht).
Heb je nog geen doelen ingesteld en weet je ook niet hoe dit werkt? Laat het me gerust weten, ik help je graag om effectiever aan de slag te gaan met jouw online marketing en zorg altijd eerst voor meer inzicht in de prestaties van jouw online inspanningen. Zodat je beter kunt bepalen waarom je iets zou moeten doen en wat het je oplevert.
Stap 7: Google Optimize script installeren
Door stappen 1 t/m 6 te doorlopen ben je in principe zo goed als klaar. Je kunt het experiment nu ook al starten door bovenin te klikken op ‘Begin’. Het enige wat er nu nog moet gebeuren is het installeren van het Google Optimize script, zodat de wijzigingen zichtbaar worden voor bezoekers en de data doorgestuurd kan worden naar Google Analytics.
Zelf installeren:
- Via de code:
- Klik onder ‘Instellingen’, bij ‘Optimize-installatie’ op ‘Instructies bekijken’.
- Kopieer het script onder ‘Het Optimize-fragment installeren’.
- Zet het script tussen de <head> openingstag en </head> sluitingstag in de code van jouw website.
- Klik op ‘Installatie controleren’.
- Via Google Tag Manager:
- Klik onder ‘Instellingen’, bij ‘Optimize-installatie’ op ‘Instructies bekijken’.
- Kopieer het ID vanuit het script onder ‘Het Optimize-fragment installeren’.
Het script ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: <script src=”https://www.googleoptimize.com/optimize.js?id=OPT-XXXXXXX”></script>. Je hebt het “OPT-XXXXXXX” deel nodig. - Vervolgens maak je in Google Tag Manager een nieuwe tag aan en kies je een Google Optimize tag.
- Hier geef je bij Optimize Container ID de code op die je hierboven hebt gekopieerd.
- Bij Google Analytics settings selecteer je de Google Analytics variabele die je eerder al eens hebt gekoppeld.
- Bij Triggers kies je ‘All pages’.
- Vergeet niet om de Tag Manager container te publiceren.
- Klik vervolgens in Google Optimize op ‘Installatie controleren’.
Laten installeren:
- Klik onder ‘Instellingen’, bij ‘Optimize-installatie’ op ‘Instructies bekijken’.
- Kopieer het script onder ‘Het Optimize-fragment installeren’.
- Stuur het script naar de persoon die jouw website beheert / heeft gemaakt. Stuur de instructies boven het script voor de zekerheid mee in jouw mail.
- Heb je een seintje terug ontvangen, klik dan op ‘Installatie controleren’.
Heb je bovenstaande stappen gevolgd. Dan is het hopelijk gelukt om Google Optimize in te stellen! Is het niet gelukt? Dan help ik je graag uit de brand!
Vragen over A/B testing?
Heb jij een vraag over bovenstaande uitleg? Of wil jij aan de slag met het optimaliseren van jouw website en zou je daar graag advies / hulp bij willen? Stuur me gerust eens een berichtje! Ik help je graag om meer uit jouw online marketing te halen!