11 augustus 2022

Google Ads resultaten analyseren/rapporteren: 10 dingen om over na te denken

In eerste instantie lijkt het misschien een simpel taakje, maar toch merk ik dat dit nog niet altijd even goed gaat.

Daarom hierbij 10 dingen om over na te denken bij het analyseren/rapporteren van jouw Google Ads resultaten:

1. Conversion Tag vs Analytics Auto-import
Je wilt natuurlijk graag een eerlijk beeld krijgen van de resultaten. Wanneer je de Conversion Tag gebruikt zal Google Ads zich echter rijk rekenen. Gebruik daarom de data in Analytics voor een realistischer beeld.

2. Het attributiemodel in Google Analytics
Als je Google Analytics gebruikt voor analyses/rapportages, dan is het belangrijk rekening te houden met het gekozen attributiemodel. Dit bepaalt hoeveel conversies Analytics toeschrijft aan de verschillende kanalen.

3. Branded & unbranded scheiden
Branded verkeer vertekent vaak het totaal plaatje. De CPC voor branded zoektermen ligt lager en deze bezoekers gaan vaak heel gericht op hun doel af met als gevolg: veel conversie tegen lage kosten.

4. Lokale conversie acties
Er zijn een aantal conversies die Google automatisch instelt: lokale acties. Bijvoorbeeld: klikken op een bel-knop of route-knop in Google. Deze acties vind je niet terug in Analytics, maar zijn wel interessant.

5. Conversies via winkelbezoek
Google probeert ook te meten hoeveel mensen na het zien van een advertentie naar jouw fysieke locatie gaan. De kans bestaat dus dat jouw campagnes op deze manier wel bijdragen aan offline verkopen die je niet meet via jouw webshop.

6. Contactpogingen die je niet kunt toewijzen aan de campagnes
Wanneer iemand jouw advertentie ziet en jou daardoor belt of een mail stuurt dan kun je dit in principe niet meten. Call-tracking is een slimme manier om meer inzicht te krijgen, maar ook niet 100% accuraat. Houd hier rekening mee.

7. Houd rekening met de kwaliteit van leads
Een veelgemaakte fout is het blindstaren ‘aantal leads’, waarbij nauwelijks gekeken wordt naar de kwaliteit van de leads. Zorg dat je deze fout niet maakt en probeer te achterhalen hoeveel de leads jou echt opleveren.

8. ROAS vs POAS
In veel gevallen zal het lastig zijn om de Profit On Ad Spend te berekenen doordat winstmarges niet inzichtelijk zijn. Daardoor ligt de focus nu nog vaak op Return On Ad Spend. Krijg beide inzichtelijk en kies waar je de focus op legt op basis van de strategie.

9. Customer Lifetime Value
Je kunt Ads budget zien als kosten (met focus op korte termijn) of als investering (met focus op lange termijn). Probeer de CLV inzichtelijk te maken en daarop te sturen (afhankelijk van de strategie).

10. Focus niet alleen op de output
Kijk altijd naar verbeterpunten binnen jouw campagnes. Focus je niet alleen op de output, maar ook op de input.

Bekijk op LinkedIn

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.