Wil je meer bezoekers of leads? Door conversiedoelen in te stellen in Google Analytics krijg je gemakkelijk inzicht in welke doelen er behaald worden. Op basis van deze informatie kun je enorm veel acties bedenken om jouw online rendement te verhogen. Hieronder ga ik verder in op het belang van conversiedoelen voor jouw online marketing.
Wat is een conversiedoel?
Het is mogelijk om in activiteiten te meten op jouw website zoals het downloaden van een PDF, het bekijken van een filmpje of het invullen van een contactformulier. Je kunt zelf bepalen welke activiteiten je waardevol vindt en welke je wilt meten. Dit baseer je op de waarde die een activiteit heeft voor jou. Is het aanvragen van een informatiemap bijvoorbeeld iets wat je nastreeft of het invullen van het contactformulier? Dit zijn dan doelen of conversiedoelen die je graag wilt meten. Wanneer iemand deze activiteiten uitvoert (en doelen behaald) dan is er sprake van een conversie (de bezoeker is als het ware ‘geconverteerd’ van bezoeker naar lead).
Waarom moet je conversiedoelen instellen?
Ik ben ervan overtuigd dat conversiedoelen essentieel zijn voor effectieve online marketing. Het instellen van conversiedoelen kost niet veel tijd, maar levert enorm veel inzicht en mogelijkheden op. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van vragen die je hierdoor kunt beantwoorden.
Hoeveel doelen zijn er behaald?
Allereerst biedt het instellen van conversiedoelen inzicht in het aantal conversiedoelen die behaald zijn op. Hoevaak is welk conversiedoel behaald? Door dit in kaart te brengen kun je nagaan of jouw activiteiten rendement hebben opgeleverd of niet.
Welke activiteiten / kanalen leveren het meest op?
Je kunt al snel zien welke activiteiten / kanalen het meest opleveren. Je kunt in Google Analytics namelijk al gemakkelijk zien waar de conversiedoelen van afkomstig zijn (bijvoorbeeld vanuit organisch verkeer, betaald verkeer, of verkeer vanuit social media). Zo kun je bepalen op welke kanalen je meer of minder wilt inzetten.
Wat is het conversiepercentage per pagina? Op welke pagina’s kan ik deze verbeteren?
Door conversiedoelen in te stellen krijg je inzicht in het algemene conversiepercentage en kun je opsporen welke pagina’s goed of slecht scoren. Je kunt opsporen waar op jouw website obtakels zijn en kunt testen of wijzigingen die je doorvoert het conversiepercentage verbeteren of misschien juist verslechteren.
Welke Ads campagnes, zoekwoorden, advertenties en regio’s leveren het meeste leads op?
Het helpt je bijvoorbeeld ook enorm bij het opzetten van effectieve Google Ads campagnes. Je krijgt hierdoor namelijk inzicht in welke campagnes, zoekwoorden, advertenties en regio’s het meeste leads opleveren.
Naast dat conversiedoelen je helpen om een antwoord te formuleren op bovenstaande vragen, biedt het de volgende mogelijkheden:
Automatisch biedstrategie ‘conversies maximaliseren’
Heb je conversiedoelen ingesteld? Dan is het mogelijk om via Google Ads de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ in te zetten. Deze biedstrategie gebruikt veel data om jouw Google Ads budget effectief in te zetten met als oog zoveel mogelijk conversies te realiseren voor het budget dat je te besteden hebt.
Remarketing doelgroepen instellen
Remarketing kan een effectieve manier zijn om meer leads te realiseren tegen relatief lage kosten. Maar dan wil je wel alleen de mensen aanspreken die nog geen conversie hebben voltooid. Als iemand al iets bij je heeft gekocht hoef je ze namelijk niet nog een keer te overtuigen dat ze iets bij je moeten kopen. Door conversies in te stellen kun je een doelgroep aanmaken van iedereen die jouw website (of een bepaalde pagina) heeft bezocht en geen conversies heeft voltooid.
Kortom, conversiedoelen zijn onmisbaar als je wilt weten wat jouw website oplevert en je het aantal leads vanuit jouw website wilt verhogen. Hoe eerder je dit doet, hoe meer waardevolle data je kunt verzamelen. Het is een must-have voor iedereen die zijn website serieus neemt en de basis om effectief te kunnen werken aan online succes.
Hoe kun je conversiedoelen instellen?
In een volgende blog leg ik je stap voor stap uit hoe je gebeurtenissen en conversiedoelen kunt instellen in Google Analytics 4 via Google Tag Manager.