15 november 2020

SEO

Begin met linkbuilding en verhoog jouw positie in Google

Wil jij een hogere positie in Google en meer relevante bezoekers aantrekken? Dan is linkbuilding onmisbaar. In deze blog leg ik je uit wat linkbuilding is en waarom het belangrijk is. Ook geef ik je 10 praktische tips om te beginnen met linkbuilding!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is erg belangrijk voor jouw positie in Google en daarmee voor jouw online succes. In 2016 liet Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist bij Google, zelfs weten dat backlinks behoren tot 1 van de 3 belangrijkste ranking factoren. Maar wat houdt linkbuilding nou precies in?

Linkbuilding betreft verschillende werkzaamheden met als doel het verkrijgen van backlinks (lees: links vanuit andere websites naar jouw website).

De simpele uitleg is als volgt: Google ziet een link naar jouw website eigenlijk als een soort van stem. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de hoeveelheid stemmen die je hebt gekregen van andere websites, maar ook naar de kwaliteit van de websites die de stemmen hebben gegeven. Hoe meer stemmen en hoe hoger de kwaliteit van de websites die de stemmen hebben gegeven, hoe beter.

Wil jij graag aan de slag met het verbeteren van jouw positie in Google, maar ben je niet bekend met linkbuilding? Dat geeft niet, hieronder geef ik je namelijk 10 praktische tips waarmee je nu al kunt beginnen met linkbuilding.

Tip 1: Zoek naar websites waarop je al vermeld wordt

Veel mensen denken dat linkbuilding lastig is, maar je kunt er al heel simpel mee te beginnen. Google bijvoorbeeld eens op jouw bedrijfsnaam of op de naam van een product dat jij hebt uitgebracht en klik 1 voor 1 alle pagina’s aan die je tegenkomt (behalve pagina’s van jouw eigen website). Bekijk of er al een klikbare link op de pagina staat. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met de beheerder van de website en vraag ze of ze een link kunnen toevoegen naar jouw website.

Tip 2: Maak een lijst van partners die een link zouden kunnen plaatsen

Zoek het in eerste instantie dichtbij en kijk eens of de bedrijven waar je vaak mee samen werkt bijvoorbeeld een ‘partner’ pagina hebben. Of misschien plaatsen ze zo nu en dan wel eens een artikel over een van hun partners. Zorg dat je de mogelijkheden benut en wees niet bang om het te vragen. Heb je zelf meerdere websites, zorg dan ook dat je hier goed gebruik van maakt en plaats links naar elkaar toe.

Tip 3: Plaats meer relevante content

In de ideale wereld werkt linkbuilding als volgt: je plaatst interessante content (tekst, beeld of video) op jouw website en mensen die dit interessant vinden delen dit uit zichzelf.

Helaas werkt het in de praktijk vaak niet zo en worden jouw artikelen gedeeld door slechts een handjevol mensen (familie / vrienden). Iemand deelt jouw content niet zomaar. De vraag is dan ook: wat voor soort content moet je dan maken om wel die links te krijgen die je zo graag wilt? Bij het schrijven van ‘deelbare’ content draait het vooral om authenticiteit, relevantie en betrouwbaarheid. Schrijf content die uniek is (dus schrijf niet hetzelfde als anderen) en schrijf content die relevant is (waarmee je jouw doelgroep echt verder helpt).

Wanneer je een informatief artikel schrijft, zorg er dan ook voor dat jouw informatie betrouwbaar is. Wanneer iemand namelijk op zoek is naar een onderbouwing van iets wat zij zeggen zullen ze al snel terugvallen op bronnen met een goede onderbouwing. Het blijkt dan ook dat onderzoeken het vaakst gedeeld worden.

Ook tips doen het vaak goed. Ben je een verhuisbedrijf? Schrijf dan dus bijvoorbeeld een artikel met 20 tips voor een soepele verhuizing. Verkoop je tuinmachines? Schrijf dan bijvoorbeeld een artikel met tips over hoe je een gazon gemakkelijk en goed onderhoud. Plaats regelmatig nieuwe content waarmee je jouw doelgroep echt verder helpt.

Tip 4: Deel jouw content op social media

Deze tip spreekt hopelijk voor zich, maar deel jouw content op social media. Het delen zorgt niet alleen voor meer traffic naar jouw website vanuit social media, maar komt ook de vindbaarheid van jouw website in Google ten goede (helemaal als anderen het ook delen). Hoe meer activiteit rondom jouw bericht, hoe beter. Extra tip voor op social media: zorg dat je een omschrijving hebt toegevoegd aan jouw bedrijfsprofiel en plaats hier waar mogelijk ook een link naar jouw website.

Tip 5: Voeg 'share' buttons toe

Heb je een goed artikel geschreven en wil je graag het maximale rendement hieruit halen? Zorg dan dat je (naast het zelf delen van jouw content) ook share buttons toevoegt onderaan jouw artikel. Zo maak je het jouw doelgroep zo gemakkelijk mogelijk en verhoog je de kans dat jouw content wordt gedeeld.

Tip 6: Voeg beeld (infographics, afbeeldingen, video's) toe

Platte tekst is niet het meest aantrekkelijk om te delen. Voeg daarom afbeeldingen, infographics of een video toe aan jouw artikel. Google waardeert het wanneer je tekst afwisselt met afbeeldingen en videos, maar het zal naar verwachting ook resulteren in meer backlinks. Infographics worden erg vaak gedeeld via social media en worden ook vaak overgenomen in andere blogs. Dus kun jij jouw artikel samenvatten in een overzichtelijke infographic? Doen!

Tip 7: Reageer op fora en blogs

Wees actief binnen jouw branche. Maak eens een account aan op belangrijke fora en blogs waarop jouw doelgroep ook actief is, haak in op gesprekken en help jouw doelgroep door vragen te beantwoorden. Zo bouw je autoriteit en naamsbekendheid op en eventueel kun je zo nu en dan ook een backlink plaatsen naar een pagina op jouw website.

Tip 8: Start met 'gastbloggen'

Gastbloggen is een goede manier om jouw doelgroep te bereiken en ondertussen te werken aan jouw linkprofiel. Het is een win-win situatie: het bedrijf waarvoor jij een blog schrijft krijgt waardevolle content van jou aangeleverd en in ruil daarvoor kan jij profiteren van het bereik van de website en van een backlink naar jouw website. Wanneer je een blog schrijft voor een website met een hoge autoriteit en hierin een link mag plaatsen naar jouw website dan zal dit de vindbaarheid van jouw website zeker ten goede komen. Vraag wel vooraf of het gaat om een no-follow link of niet. Aan een no-follow link heb je namelijk weinig als het gaat om linkbuilding. Zorg dus voor een normale link (geen no-follow).

Tip 9: Laat een handige tool bouwen

Dit is vaak een wat grotere investering, maar op de langere termijn is dit het zeker waard. Wanneer jij erin slaagt om een tool te (laten) ontwikkelen die relevant is voor jouw doelgroep (en deze doelgroep niet veel te klein is), dan zal dit automatisch links opleveren doordat anderen bijvoorbeeld blogs zullen schrijven over jouw tool. Denk natuurlijk goed na over wat voor tool je wilt maken en wat de toegevoegde waarde hiervan is, maar als je het goed doet dan is het zeker een hele waardevolle investering (en vaak een stuk makkelijker dan het verkrijgen van links door te bloggen).

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.