21 november 2020

Alles wat je moet weten over Google Search Console

Google Search Console is een van de belangrijkste tools als je beter vindbaar wilt worden in Google. In deze blog leg ik je graag precies uit waarom Search Console zo belangrijk is en hoe deze tool jou helpt bij jouw SEO activiteiten.

Wat is Google Search Console?

Search Console is een gratis tool ontwikkeld door Google die inzicht geeft in de performance van jouw website in Google. Het geeft je inzicht in het aantal vertoningen, klikken en jouw positie op bepaalde zoektermen en laat je zien welke pagina’s op jouw website het best presteren. Daarnaast biedt het een aantal handige tools waarmee je kunt zien of er problemen zijn op het gebied van SEO.

Wat kun je met Search Console?

1. Inzicht krijgen in prestaties in Google

Het belangrijkste voordeel (in mijn ogen) is de hoeveelheid data dat Google Search Console jou biedt met betrekking tot jouw prestaties in Google.

  • Per zoekopdracht kun je zien wat jouw gemiddelde positie is, welke pagina’s door Google worden getoond en hoeveel vertoningen en klikken dit jou oplevert.
  • Per pagina kun je zien hoeveel klikken en vertoningen deze pagina je oplevert en kun je zien bij welke zoekopdrachten de pagina vertoond wordt (en per zoekopdracht kun je ook zien hoe goed de pagina presteert).

Deze data is enorm handig bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek en om sturing te geven aan jouw SEO activiteiten. Zo helpt het je bijvoorbeeld om te bepalen welke pagina’s je voor welke zoekwoorden kunt optimaliseren en om te bepalen welke pagina’s je nog aan zou kunnen maken.

De data is onderverdeeld in 4 zoektypen: Web, Afbeeldingen, Video’s en Nieuws. De inzichten die je ziet zijn telkens gebaseerd op één van deze zoektypen.

2. Inzicht krijgen in crawl problemen

Via het dekkingsrapport krijg je direct inzicht in de problemen waar Google tegenaan loopt bij het ‘crawlen’ van jouw website. Heb je al langere tijd een website, maar ben je hier nog nooit actief mee aan de slag geweest? Dan kan het goed zijn dat je veel winst kunt behalen door problemen uit het dekkingsrapport op te lossen.

3. Inzicht krijgen in het linkprofiel

Google Search Console laat je ook zien welke websites naar jouw website linken (backlinks). Daarnaast geeft het je inzicht in interne links. Het is niet de beste tool voor het in kaart brengen van jouw linkprofiel, maar biedt wel handige basis informatie.

4. Inzicht krijgen in ‘penalties’ van Google

Misschien heb je er al wel eens van gehoord ‘penalties’. Niet de penalties die je kent van voetbal, maar penalties van Google. Dit zijn ‘straffen’ die Google je kan opleggen als je gebruik maakt van ’trucjes’ die Google niet waardeert. Bijvoorbeeld wanneer je content kopieert van andere websites, op een onnatuurlijke manier backlinks verzamelt of bijvoorbeeld witte tekst op een witte achtergrond zet. Dit soort manieren om Google om de tuin te leiden werkten jaren geleden misschien, maar nu wordt je er (gelukkig) voor afgestraft.

5. Inzicht krijgen in mobiele issues

Wanneer Google problemen heeft met het crawlen van de mobiele versie dan worden deze ook in Google Search Console weergegeven. Het is belangrijk om deze issues op te lossen. Niet alleen voor jouw positie in Google, maar voornamelijk voor het gebruikersgemak op de website.

6. Sitemap uploaden & handmatige indexering

Om ervoor te zorgen dat Google jouw website snel kan crawlen kun je via Google Search Console gemakkelijk een sitemap uploaden. Wil je een specifieke pagina (opnieuw) laten crawlen door Google? Dan kun je via de URL inspectie tool handmatig een indexeringsverzoek indienen. Hiermee krijgt de pagina een iets hogere prioriteit voor de crawler. (Update 12-12-2020: de tool voor het handmatig indienen van indexeringsverzoeken is al een tijdje uitgeschakeld, het is nog niet duidelijk wanneer deze functie weer aangezet wordt).

Search Console instellen

Het instellen van Google Search Console is erg belangrijk omdat je pas vanaf het moment van instellen data gaat verzamelen. Gelukkig is het instellen niet heel lastig.

Je hoeft geen ‘Account’ aan te maken, je logt namelijk in met een Google account. Kies hiervoor het Google account waarmee je ook toegang hebt tot het bijbehorende Google Analytics account. Als je nog geen Google Analytics hebt ingesteld, doe dit dan zo snel mogelijk.

In plaats van een account moet je wel een ‘property’ aanmaken (dit is een soort account dat gekoppeld is aan een specifieke website). Er zijn twee soorten properties die je kunt aanmaken:

Type 1: Domein property

Een domein property is gekoppeld aan een specifieke domeinnaam, ongeacht de voorvoegsels. Voor mijn website verzamelt een domein property dus de data van:

  • http://nickvanmaaren.nl
  • http://www.nickvanmaaren.nl
  • https://nickvanmaaren.nl
  • https://nickvanmaaren.nl

Je kunt een domein property alleen aanmaken door deze te verifiëren via de DNS. Hiervoor heb je toegang nodig tot de instellingen van de domeinnaam. Ik raad je aan om hiervoor een internetbureau in te schakelen, als je iets verkeerd doet kan het bijvoorbeeld ook ineens voorkomen dat je geen mail meer kunt versturen en/of ontvangen.

Type 2: URL-voorvoegsel property

Een URL-voorvoegsel property is gekoppeld aan een domeinnaam met een specifiek voorvoegsel. Je kunt hiervan meerdere properties aanmaken per website (1 voor http://nickvanmaaren.nl, 1 voor http://www.nickvanmaaren.nl, 1 voor https://nickvanmaaren.nl en 1 voor https://nickvanmaaren.nl).

Een URL-voorvoegsel property aanmaken is een stuk makkelijker dan het aanmaken van een domein property. Wanneer je ingelogd bent in Search Console met een Google account waarmee je bewerkingsrechten hebt voor een Google Analytics account dat op de website is ingeladen gaat dat zelfs automatisch. Anders kun je dit doen door een HTML tag bovenin de code van de website te plaatsen of door een DNS record toe te voegen (dat is echter niet de makkelijkste optie).

Wil jij meer inzicht?

Wil je graag inzicht in jouw prestaties in Google? Dan help ik je graag bij het instellen van Google Search Console. Ik help je niet alleen graag met het instellen, maar ook met het interpreteren van de resultaten. Hoe staan we er op dit moment voor? Is er groei te zien of gaat het de afgelopen tijd al wat minder? Ik richt bijvoorbeeld ook graag een real-time dashboard voor je in waar je de resultaten makkelijk kunt inzien en die je kunt gebruiken als je bezig bent met het maken van rapportages. In dit dashboard maak ik ook een onderscheid tussen enerzijds branded searches (zoekopdrachten waarin jouw merknaam wordt vermeld, deze mensen kenden jouw bedrijf dus al) en anderzijds unbranded searches (zoekopdrachten zonder merknaam, deze mensen vinden jouw website terwijl ze ergens naar op zoek zijn).

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.