19 september 2022

5 valkuilen van data-driven werken

Data-driven werken is waardevol. Begrijp me niet verkeerd. Maar dat betekent niet dat er geen valkuilen zijn.

Houd je rekening met deze valkuilen? Dan kun je er het maximale uit halen.

πŸ‘‰ Valkuil 1: Short-term thinking
Wanneer je jouw keuzes baseert op data is de kans groot dat je je focust op de korte termijn. Hoe meer en sneller je inzicht hebt in de resultaten van jouw werk, hoe meer je moet uitkijken dat je de lange termijn niet uit het oog verliest.

Levert iets op korte termijn veel op? Dan betekent dat niet dat het op de lange termijn ook effectief is. En ook al is het effectief, dan is het ook nog eens belangrijk om rekening te houden met de strategie en eventuele risico’s.

πŸ‘‰ Valkuil 2: Focus op cijfers
Wanneer je data-driven keuzes maakt, ligt de focus in meetings en discussies vaak op de cijfers. Kloppen deze wel? Wat betekenen ze precies? Hoe zijn ze verzamelt? Daarbij wordt daarnaast ook nog eens vaak gefocust op de verkeerde metrics.

Gebruik cijfers om belangrijke vragen te beantwoorden en gebruik cijfers als vertrekpunt en focus je op hetgeen wat er echt toe doet: de inzichten en conclusies.

πŸ‘‰ Valkuil 3: Niet alles is meetbaar
Wanneer je jouw keuzes alleen op de beschikbare data baseert, zul je zaken missen die je niet kon meten of hebt gemeten. Jouw expertise is van belang voor het ontdekken van belangrijke ontwikkelingen en het maken van een plan.

πŸ‘‰ Valkuil 4: Verschillende interpretaties
Er zijn vaak veel verschillende manieren waarop je dezelfde data kunt interpreteren. Daarom is het belangrijk om de data zo objectief mogelijk te analyseren en vooraf duidelijk te maken op welke indicatoren gefocust zal worden.

πŸ‘‰ Valkuil 5: Data kwaliteit
Wanneer je data-driven te werk gaat is de kwaliteit van data van belang. Wanneer dat niet het geval is kan dit leiden tot verkeerde inzichten en conclusies.

Wat jij kunt doen om met deze valkuilen om te gaan?
βœ… Zorg dat je de juiste data verzamelt.
βœ… Zorg dat je deze data goed begrijpt.
βœ… Zet de data om naar inzichten en actiepunten.
βœ… Gebruik data als vertrekpunt, niet als eindpunt.
βœ… Staar je niet blind op de data.

Bekijk op LinkedIn

Meer leren over online marketing?

Lees dan ook eens mijn andere blogs!


Hulp nodig van een specialist?

Plan een kennismaking in waarin we samen kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.

Neem contact op
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.