Online marketing blog

Wil jij meer resultaat behalen voor jouw eigen website of de websites van jouw klanten? Ik vind het leuk om mijn kennis over online marketing met anderen te delen en schrijf hier daarom graag blogs over de volgende onderwerpen: strategie, zoekmachine optimalisatie, online adverteren, conversie optimalisatie en digital analytics.


Nick van Maaren

20 maart 2024

Google Consent Mode

Veelgemaakte fouten bij het instellen van Cookiebot

In dit artikel neem ik je mee in een aantal van de meest gemaakte fouten bij het inrichten van Cookiebot en leg ik je uit hoe je deze kunt achterhalen en oplossen.
Lees verder

Nick van Maaren

19 maart 2024

Google Consent Mode

Cookiebot's privacy trigger alleen tonen wanneer geen toestemming is verleend

Wil je de privacy trigger niet altijd in beeld hebben, maar wel zoveel mogelijk consent verzamelen? Dan is het een optie om deze alleen te tonen aan gebruikers die nog niet akkoord zijn. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit kunt implementeren.
Lees verder

Nick van Maaren

19 maart 2024

Google Consent Mode

Cookiebot logo verwijderen uit de banner en trigger

Cookiebot is een hele fijne tool voor het regelen van consent, maar toch kan ik me goed voorstellen dat je de banner liever zonder Cookiebot logo wilt tonen. In dit korte artikel deel ik het css script waarmee je het logo kunt 'hiden' en leg ik je uit hoe je dit script implementeert via GTM.
Lees verder

Nick van Maaren

1 maart 2024

AnalyticsGoogle Analytics 4Google Consent Mode

Cookiebot traffic uitsluiten in GA4

Cookiebot scant jouw website regelmatig om te bepalen welke cookies worden ingeladen. Dit verkeer vervuild jouw GA4 data als je deze niet uitsluit, in deze blog help ik je om dit verkeer uit te sluiten.
Lees verder

Nick van Maaren

3 februari 2024

AnalyticsGoogle Consent Mode

Google Consent Mode v2 inrichten in GTM

Na een succesvolle implementatie van Cookiebot ontvang je in Google Tag Manager de consent voorkeuren, in deze blog leg ik je uit hoe je ervoor zorgt dat je dit verder instelt in GTM om Consent Mode proof te zijn.
Lees verder

Nick van Maaren

2 februari 2024

AnalyticsGoogle Consent Mode

Cookiebot implementeren via de code of GTM

In dit tweede artikel leg ik je uit hoe je cookiebot implementeert via de code of via Google Tag Manager.
Lees verder

Nick van Maaren

1 februari 2024

AnalyticsGoogle Consent Mode

Een Cookiebot account aanmaken

In dit artikel leg ik je stap-voor-stap uit hoe je een Cookiebot account aanmaakt.
Lees verder

Nick van Maaren

31 januari 2024

AnalyticsGoogle Consent Mode

Waarom ik heb gekozen voor Cookiebot CMP

Een goed Consent Management Platform is door de Google Consent Mode een must-have voor iedereen die adverteert en zijn data wilt behouden. Daarnaast is het van belang voor compliance met de AVG en andere privacy wetgeving. In dit korte artikel leg ik je uit waarom ik voor Cookiebot CMP heb gekozen.
Lees verder

Nick van Maaren

29 januari 2024

AnalyticsGoogle Consent Mode

Wat is Google Consent Mode (v2)?

Google Consent Mode v2 is een hot-topic. Maar wat is het nou precies? Vanaf wanneer gaat het in? Moet jij er iets mee? En wat gebeurt er als je niks doet?
Lees verder

Nick van Maaren

8 december 2023

AnalyticsGoogle Analytics 4

"Unassigned" verkeer toewijzen aan het juiste kanaal

Een groot probleem waar veel marketeers tegenaan lopen in GA4 is dat niet al het verkeer aan de juiste kanaalgroepen wordt toegekend. Dit verkeer komt dan onder "Unassigned" waardoor sessies en conversies niet aan de juiste kanalen worden toegekend.
Lees verder

Nick van Maaren

31 januari 2023

AnalyticsGoogle Analytics 4

Handleiding: Form tracking instellen voor Ninja Forms (via GTM & GA4)

Ninja Forms is een populaire formulieren plug-in voor WordPress. In deze blog leg ik je uit hoe je deze formulieren dynamisch kunt meten in Google Analytics 4.
Lees verder

Nick van Maaren

26 oktober 2022

Algemeen

Company-Channel Fit Model

Dit is misschien wel een nieuw marketing model voor het beoordelen van een marketing kanaal voor jouw organisatie.
Lees verder

Nick van Maaren

3 oktober 2022

Google Ads

Het risico van online adverteren

Online adverteren is een makkelijke manier om online meer resultaat te behalen en op te schalen, maar het brengt ook een risico met zich mee. In deze post vertel ik je hier meer over.
Lees verder

Nick van Maaren

3 oktober 2022

LinkedIn

Targeting opties in LinkedIn Ads

In deze post vertel ik je hoe je kunt zien welke informatie adverteerders kunnen gebruiken om advertenties goed te targeten.
Lees verder

Nick van Maaren

30 september 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Verschillen in aantal gebruikers en sessies tussen UA & GA4

Het is een vraag die ik vaak krijg: Waardoor komt het dat de statistieken verschillen tussen UA en GA4? In deze post zal ik proberen je dit zo goed mogelijk uit te leggen voor de statistieken ‘Gebruikers’ en ‘Sessies’.
Lees verder

Nick van Maaren

26 september 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Cross-domain tracking in Google Analytics 4

Leren hoe je cross-domain tracking instelt? In deze blog leg ik je uit wat cross-domain tracking is, wanneer je het nodig hebt, hoe je het instelt en analyseert.
Lees verder

Nick van Maaren

25 september 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Subdomain tracking in Google Analytics 4

Heb jij meerdere subdomeinen? Dan raad ik je aan deze blog even te lezen. Ik leg je hierin namelijk uit wat de beste setup is voor subdomain tracking in Google Analytics 4.
Lees verder

Nick van Maaren

19 september 2022

Analytics

5 valkuilen van data-driven werken

Data-driven werken is waardevol. Begrijp me niet verkeerd. Maar dat betekent niet dat er geen valkuilen zijn. Houd je rekening met deze valkuilen? Dan kun je er het maximale uit halen.
Lees verder

Nick van Maaren

19 september 2022

Google Ads

7 manieren om je te onderscheiden als Google Ads specialist

Je bent niet de enige Google Ads specialist out there. Nee. Er zijn inmiddels al duizenden specialisten en bureau's die hun best doen om de beste te zijn. Hierbij een aantal tips of ideeën om je te onderscheiden.
Lees verder

Nick van Maaren

16 september 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Alles over Enhanced measurement in GA4

Out-of-the-box komt Google Analytics 4 met een aantal handige features waaronder het automatisch meten van een aantal basics. Maar hoe werkt deze 'enhanced measurement' precies? En wat moet jij nog doen zodat dit goed loopt?
Lees verder

Nick van Maaren

14 september 2022

CRO

Tip van de week #3: Voeg meer betaalopties toe

Wil jij dat minder mensen afhaken in het afrekenproces? Zorg er dan voor dat je de gewenste betaaloptie aanbiedt.
Lees verder

Nick van Maaren

5 september 2022

SEO

Tip van de week #2: Loop jouw indexering na in Search Console

In dit artikel leg ik je uit hoe je gemakkelijk in Google Search Console pagina's kunt laten indexeren die nog niet waren geïndexeerd.
Lees verder

Nick van Maaren

5 september 2022

Google Ads

3 tips voor het samenvoegen van campagnes in Google Ads

Campagnes samenvoegen is een van de best practices op dit moment om meer uit Google Ads te halen. In dit artikel deel ik 3 tips om jouw structuur simpel te houden.
Lees verder

Nick van Maaren

3 september 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Conversiepaden analyseren in Google Analytics 4

Meer inzicht in de echte impact van de verschillende online kanalen? Leer in deze blog alles over het conversiepaden rapport in GA4.
Lees verder

Nick van Maaren

1 september 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

How to: IP adres uitsluiten in Google Analytics 4

Wil jij jouw in Google Analytics 4 data schoon houden en een eerlijk beeld krijgen van de werkelijkheid. Stel dan IP filters in. In deze blog leg ik je stap voor stap uit hoe je dit in een aantal simpele stappen doet.
Lees verder

Nick van Maaren

31 augustus 2022

Algemeen

De zin of onzin van strategie

Is strategie zinvol of onzin? In dit artikel leg ik je uit hoe ik hier tegenaan kijk.
Lees verder

Nick van Maaren

30 augustus 2022

CRO

Tip van de week #1: Installeer een caching plugin

Wil jij een snellere website? Installeer een caching plugin zodat bezoekers razendsnel door jouw website kunnen navigeren.
Lees verder

Nick van Maaren

29 augustus 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

4 tips om te voldoen aan de AVG met Google Analytics 4

Privacy wordt steeds belangrijker. Google Analytics 4 is al een flinke stap in de goede richting, maar ook in GA4 is het belangrijk om een aantal maatregelen te nemen om te voldoen aan de AVG. In deze blog help ik je hier bij middels 4 belangrijke tips.
Lees verder

Nick van Maaren

28 augustus 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics 4

In deze blog leg ik je uit waarom het belangrijk is verwijzingsuitsluitingen toe te voegen voor betaalproviders. Daarnaast leer je stap voor stap hoe je de betaalproviders achterhaalt in GA4 en hoe je de uitsluitingen toevoegt.
Lees verder

Nick van Maaren

24 augustus 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Een meertalige website meten in GA4 (via GTM)

Heb jij een meertalige website? In deze blog leg ik je uit hoe je GA4 goed kunt inrichten om inzicht te krijgen in de traffic en events per taal.
Lees verder

Nick van Maaren

23 augustus 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

De DebugView in Google Analytics 4 gebruiken

In deze blog leg ik je uit hoe je de DebugView gebruikt in Google Analytics 4. Een handige tool waarmee je kunt testen of je GA4 goed hebt ingesteld.
Lees verder

Nick van Maaren

22 augustus 2022

Google Ads

7 tips buiten Google Ads om voor meer resultaat uit jouw Google Ads campagnes.

Wil jij je als Google Ads specialist onderscheiden? In deze blog vind je 7 tips (in random volgorde) buiten Google Ads om, voor meer resultaat uit jouw campagnes.
Lees verder

Nick van Maaren

17 augustus 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Content groups in Google Analytics 4 (via GTM)

In deze handleiding leer je wat content groups zijn en leg ik je stap voor stap uit hoe je deze aanmaakt.
Lees verder

Nick van Maaren

15 augustus 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Event parameters aanmaken in Google Analytics 4 via GTM

In deze blog leg ik je stap-voor-stap uit hoe je custom event parameters doorstuurt naar Google Analytics 4 via Google Tag Manager.
Lees verder

Nick van Maaren

12 augustus 2022

LinkedIn

10 redenen om te posten op LinkedIn

Post jij nog niet op LinkedIn. Dan is mijn advies om hier snel mee te beginnen. In deze post deel ik 10 redenen waarom ik heel blij ben dat ik ben begonnen met posten op LinkedIn.
Lees verder

Nick van Maaren

12 augustus 2022

Google Ads

Weet jij al precies hoe smart bidding werkt in Google Ads?

Smart bidding voelt voor sommigen misschien nog als een enorme black box. Na het lezen van deze post hopelijk niet meer.
Lees verder

Nick van Maaren

11 augustus 2022

Google Ads

Google Ads resultaten analyseren/rapporteren: 10 dingen om over na te denken

In deze post deel ik een aantal geavanceerdere tips / aandachtspunten voor het analyseren en rapporteren van Google Ads campagnes.
Lees verder

Nick van Maaren

25 juli 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

E-commerce tracking instellen voor GA4 via GTM

Een uitgebreide, overzichtelijke handleiding voor het instellen van Google Analytics 4 e-commerce tracking via Google Tag Manager. Je leert hoe je alle 14 e-commerce events kunt instellen.
Lees verder

Nick van Maaren

19 juli 2022

AnalyticsGoogle Ads

Alles over attributie in Google Ads en Google Analytics

In deze blog leer je wat attributie is, welke verschillende opties je hebt en wat daar de verschillen tussen zijn.
Lees verder

Nick van Maaren

16 juli 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Event tracking in Google Analytics 4 & Google Tag Manager

Leer in deze blog alles wat je moet weten over event tracking in Google Analytics 4. Ik leg je precies uit wat het is en hoe je het instelt via Tag Manager.
Lees verder

Nick van Maaren

12 juli 2022

Analytics

Introductie Google Tag Manager

Google Tag Manager is een super handige tool waarmee je als marketeer gemakkelijk zelf scripts kunt inladen en data kunt doorsturen naar diverse tools. In deze blog leg ik je de basics uit om je op weg te helpen!
Lees verder

Nick van Maaren

27 mei 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Google Analytics 4 instellen na het aanmaken

Na het aanmaken en installeren van jouw Google Analytics 4 property is het van belang om een aantal zaken goed in te stellen.
Lees verder

Nick van Maaren

17 mei 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Google Analytics 4 inladen via Google Tag Manager

In dit artikel leer je stap voor stap hoe je Google Analytics 4 kunt inladen via Google Tag Manager.
Lees verder

Nick van Maaren

15 mei 2022

AnalyticsGoogle Analytics 4

Een Google Analytics 4 property aanmaken

Vanaf 1 juli 2023 verzamelt jouw oude Analytics property geen nieuwe data meer. Het is daarom belangrijk zo snel mogelijk over te stappen op Google Analytics 4. In dit artikel help ik je hier stap voor stap doorheen.
Lees verder

Nick van Maaren

15 april 2022

Analytics

Bouncepercentage definitie

Het bouncepercentage in Google Analytics is het percentage van de sessies waarbij de bezoeker slechts één pagina bekijkt.
Lees verder

Nick van Maaren

15 april 2022

Analytics

Wat is een sessie in Google Analytics?

In dit artikel leg ik je uit wat sessies zijn en leg ik je precies uit hoe deze worden gemeten in Google Analytics
Lees verder

Nick van Maaren

15 april 2022

Analytics

Wat is een gebruiker in Google Analytics

In dit artikel leg ik je uit wat gebruikers zijn en geef ik je meer achtergrond informatie over hoe deze gemeten worden in Google Analytics.
Lees verder

Nick van Maaren

27 juni 2021

CRO

Handleiding: A/B testen via Google Optimize

Wil jij aan de slag met A/B testen? In dit artikel laat ik je stap voor stap zien hoe je heel gemakkelijk een eerste test kunt opzetten.
Lees verder

Nick van Maaren

21 november 2020

AnalyticsSEO

Alles wat je moet weten over Google Search Console

Maak jij nog geen gebruik van Google Search Console? Of weet je nog niet precies wat je er allemaal mee kunt? Ik leg het je in deze blog uitgebreid uit!
Lees verder

Nick van Maaren

15 november 2020

Analytics

Het belang van event-tracking

Door conversiedoelen in te stellen in Google Analytics krijg je gemakkelijk inzicht in welke doelen er behaald worden. Dit is data die je nodig hebt om effectief aan de slag te gaan.
Lees verder

Nick van Maaren

15 november 2020

SEO

Begin met linkbuilding en verhoog jouw positie in Google

Wil jij een hogere positie in Google en meer relevante bezoekers aantrekken? Dan is linkbuilding onmisbaar. In deze tip van de week leg ik je uit wat het is en geef ik je 10 praktische tips om ermee te beginnen.
Lees verder

Nick van Maaren

9 november 2020

SEO

Comprimeer afbeeldingen voor een snellere laadtijd

Grote afbeeldingen kunnen de laadtijd van jouw website verhogen en daarmee het rendement uit jouw online inspanningen verpesten.
Lees verder
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.